Stroomkring met fruit

 

Thema Energiebronnen
Leerniveau Klas 2  VMBO / HAVO / VWO
Vak NaSk, Techniek
Omvang 50 minuten
kerndoelen Mens en Natuur: 29, 32, 33

 

 

Introductie

 

Wat heeft fruit te maken met een stroomkring? Leerlingen leren hoe ze een stroomkring kunnen opbouwen (met citroenen) en wat belangrijk is bij een stroomkring. Hierbij wordt gekeken naar waarom het led-lampje wel en niet kan branden en wat hier invloed op heeft. Door bij dit onderwerp fruit te betrekken, iets wat leerlingen aanspreekt, kan het juist de motivatie van leerlingen verhogen. Het krijgt betekenis.

 

Practicum

 

Bij het practicum van de stroomkring wordt gebruik gemaakt van citroenen. Hierbij moeten ze een led-lampje laten branden. Waarom wil het lampje branden als alle draden zijn aangesloten en wat gebeurt er met het lampje als dit niet het geval is. En heeft het aantal citroenen ook invloed op het brandende lampje? Dit wordt onderzocht door eerst met 4 citroenen het practicum uit te voeren en daarna met 3 citroenen.