Bruinvis: Eten of gegeten worden?

 

Thema Water & Leven
Leerniveau VMBO / HAVO / VWO
Vak Biologie
Omvang 300 minuten

 

 

Meer informatie over deze excursie staat op

 

 

De bruinvis... Eten of gegeten worden?

Wie eet wie? En doet de bruinvis alleen eten? Of wordt hij ook door anderen gegeten? Dit kan je allemaal zien in een voedselketen. Een voedselketen beschrijft de voedselrelaties in een leefgemeenschap, zoals bijvoorbeeld de zee.

 

Introductie

Aan de basis van een voedselketen in de zee staat plankton. Plankton wordt door allerlei dieren gegeten, zoals schelpdieren, garnalen en vissen. Deze worden op hun beurt weer gegeten door nog grotere dieren zoals vogels, roofvissen of bruinvissen.

 

Bruinvissen zoeken hun voedsel op en rond de zeebodem. Ze eten verschillende soorten vis als sprot, haring en ansjovis, maar ook inktvis en schaaldieren. De bruinvis staat aan het einde van de voedselketen. Dat heeft alles te maken met eten en gegeten worden. Aan het begin staan altijd alle planten en aan het eind altijd alle roofdieren.

 

Tijd voor een excursie!

Vissen met een net en ontdekken wat er in de zee leeft. Dit gaan leerlingen doen met een net van 3 meter breed, genaamd een kor. Leerlingen gaan dit net door het water trekken en ontdekken zo wat er naast de bruinvis allemaal in de zee leeft!

 

Voedselketen maken

Terug in het klaslokaal gaan leerlingen in groepjes aan de slag met het maken van een voedselketen. Alle gevonden dieren van tijdens de excursie, worden hierin verwerkt. Dit doen ze door op een groot vel alle gevonden diersoorten te schrijven/plakken. Bovenaan uiteraard de bruinvis! 

 

Hoe belangrijk is zo'n voedselketen?

Steeds meer diersoorten verminderen in aantallen. Veranderingen in het klimaat, vervuiling van de aarde en doordat de bevolking steeds meer ruimte in neemt, krijgen diersoorten het steeds moeilijker om te overleven. Populaties krimpen of sterven zelfs uit. De gevolgen hiervan kunnen veel effect hebben op andere diersoorten. Plankton is bijvoorbeeld voor vele diersoorten een voedselbron. Als plankton zou verdwijnen, komen veel diersoorten in de problemen.

 

Als slot opdracht gaat ieder gropeje een diersoort uit hun voedselketen laten “verdwijnen”. De gevolgen hiervan kunnen dramatisch zijn. Ieder groepje beschrijft de gevolgen hiervan in een kort en geeft hierover een korte presentatie.

 

 

 

 


Locatie

Met de klas gaan korren?

Meedoen met de excursie? Neem contact op met ... en boek de excursie!