Dorstlessen

 

Thema Watervoorziening & Gebruik
Leerniveau toe te passen in Onderbouw en middenbouw  VMBO / HAVO / VWO
Vak Aardrijkskunde, Maatschappijleer
Omvang 350 minuten

 

 

Probleem...

Elke dag weer worden Milieudiensten onaangenaam verrast door de grote hoeveelheid plastic flesjes (PET-flesjes)  die achtergelaten wordt. Langs de weg, in de berm, in prullenbakken, op de schoolpleinen, enzovoort. Op de grote PET-flessen zit (nog) statiegeld. Maar op de kleine flesjes niet. Dat moet toch anders kunnen? Statiegeld invoeren op alle plastic flessen voorkomt misschien zwerfafval, maar dat helpt niet om de hoeveelheid plastic te verminderen. Wat werkt dan wel?

 

 

Actie!

Verschillende organisaties, waaronder de gemeente Groningen, willen graag hun steentje bijdragen aan het produceren van minder afval en willen anderen stimuleren daaraan mee te werken.  Eén van de oplossingen die de Milieudienst bedacht heeft, is het gebruik van de duurzame waterfles te promoten bij jongeren (middelbare scholieren).

 

Deze  actie moet opleveren dat er minder afval komt van kleine PET-flesjes. Andere voordelen zijn:  het drinken van meer kraanwater en het bevorderen van de gezondheid door het drinken van kraanwater in plaats van frisdranken. En wie kan de duurzame waterfles nu beter promoten dan de doelgroep zelf?  Aan jullie de uitdaging! Want hoe zorg je er nou voor dat iedereen zo'n duurzame waterfles gaat  - en vooral ook BLIJFT - gebruiken?  

 

Wij willen jullie vragen over enkele zaken na te denken:

  • Hoe zou jij je duurzame waterfles willen 'pimpen'?
  • Bedenk  drie goede redenen waarom elke leerling een duurzame waterfles moet gebruiken.
  • Welke veranderingen zijn op school gewenst om iedereen de fles met kraanwater te laten vullen: bijvoorbeeld een eigen tappunt op school. En wat gaat zoiets kosten?   
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen na een jaar nog steeds de duurzame waterfles gebruiken? Bedenk een actie of werk een idee uit om leerlingen enthousiast te houden voor het gebruiken van de fles (bijv. via Twitter, Facebook of een wedstrijd)?  
  • Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe lichting leerlingen (brugklassers) ook gemotiveerd wordt om de duurzame waterfles te gaan gebruiken? Denk bijvoorbeeld aan een leuke actie met de fles op de Open Dagen.

 

 


Locatie

Interessant?

Wil je met je klas aan de slag met dit onderwerp voor een echte opdrachtgever? Neem dan contact op met Monique Pas, 06 - 46 32 23 70.