Eerlijke waterverdeling?

 

Thema Watervoorziening & Gebruik
Leerniveau Onderbouw  VMBO / HAVO / VWO
Vak Aardrijkskunde, Maatschappijleer
Omvang 25 minuten
Kerndoelen Mens & Maatschappij 36, 42, 46

 

 

Eerlijke waterverdeling

Hoewel schoon drinkwater een schaars goedje is, wordt er in het Westen niet al te zuinig mee omgesprongen. Terwijl er in de Derde Wereld mensen geen beschikking hebben tot schoon drinkwater en omkomen van de dorst, spoelen wij liters drinkbaar water door het toilet. 

 

Introductie

Twee Nederlanders hadden de droom om de wereldwijde waterverdeling te verbeteren...eerlijker te maken. En dat is ze aardig aan het lukken! Leerlingen maken kennis met het initiatief van de beide mannen en houden een discussie. Ze denken na over voldoende water en sanitatie voor de hele wereldbevolking, leren zich bewust een mening te vormen over waterverdeling en leren hun mening communiceren middels een discussie. Om de discussie over tapwater, vervuiling, marketing en eerlijke verdeling te verdiepen is The story of bottled water (Engels gesproken, zonder ondertiteling) aan te raden.

 

Verwerking

De leerlingen bekijken het filmpje van Join the Pipe. Daarop volgt een klassegesprek en in groepjes wordt de discussie voortgezet. Na de discussie kan de docent ervoor kiezen de opdracht af te ronden of de leerlingen de opdracht te geven een advies te schrijven over acties die Join the Pipe in de toekomst zou kunnen ondernemen om ervoor te zorgen dat het water in de wereld beter verdeeld wordt.